Els castells perfilen el paisatge dels Plans de Sió. Terra de frontera (situada a la vall mitjana del riu Sió), va ser conquerida als andalusins a mitjan segle XI; com a conseqüència, la riba del Sió va viure la proliferació d'una gran quantitat de castells i d'esglésies. Així, destaquen els de Montcortès (1095), Concabella (1031), les Pallargues (1040) i l'Aranyó (1120), reformats en època moderna per convertir-los en castells palau.
El municipi, format pels pobles de les Pallargues, el Canós, Sisteró, Concabella, Hostafrancs, Muller, Mont-roig, Montcortès de Segarra, l'Aranyó, Ratera i Pelagalls, viu avui de l’agricultura de cereals de secà (ordi, blat i civada), del bestiar (porcí i oví) i de l’aviram.
El nom dels Plans de Sió el va adoptar el municipi de les Pallargues (principal centre econòmic i de població) quan s’hi va agregar el 1974 el de l'Aranyó. Precisament a l’Aranyó va néixer el 1918 l’escriptor Manuel de Pedrolo, autor de novel·les com El mecanoscrit del segon origen (1974).
Imprescindibles
- Visitar el castell de les Pallargues, que conserva de manera excel·lent els elements de la construcció medieval.
- Fer la ruta dels castells de la Segarra, de 69 quilòmetres, que passa per alguns dels castells de la població (Montcortès, l'Aranyó, les Pallargues, castell molí de Ratera o Concabella).
- Apropar-se fins al Centre d’Interpretació dels Castells del Sió, al castell de Concabella, on s’informa el visitant de les fortaleses que es troben a la Segarra, la Noguera i l’Urgell i travessen el riu Sió.
Suggeriments
Plans de Sió, els
Terres de Lleida
Plans de Sió, els
Terres de Lleida