Parc Natural del Delta de l'Ebre. Itinerari de la llacuna del Garxal

Ruta per la natura, Cicloturisme
A la zona de la desembocadura de l'Ebre es pot fer l'itinerari de la llacuna del Garxal, que permet observar la flora i la fauna d'aquesta peculiar zona, de formació recent.

La zona de la desembocadura del riu Ebre és molt rica en vegetació i en fauna, sobretot en ocells migratoris. La ruta de la llacuna del Garxal ens permet veure diferents espècies durant tot l'any. A més, està equipada amb diversos miradors que ajuden a l'observació de l'entorn, sense destorbar els animals.

L'itinerari comença al muntell de les Verges, que es troba just a la riba del riu. Cal deixar-lo a la dreta i continuar per aquesta carretera fins a trobar, a la dreta, l'inici del carril bici. Pocs metres enllà, i sempre amb el riu a la dreta, hi ha el mirador Zigurat, tot de fusta, que permet divisar pràcticament tota la zona de la desembocadura amb l'illa de Buda, la de Sant Antoni i la mateixa llacuna, així com la línia de costa. Passat aquest mirador, cal tombar a l'esquerra, deixant el riu darrere.

El camí és de terra i circula paral·lel a la bassa del Garxal, que és de formació recent. Són molt característiques les petites illes que prenen formes curioses gràcies al vent i al mar. El recorregut permet observar la vegetació de canya i les zones de dunes, perquè és molt a prop de la platja. En aquesta zona hi ha un mirador adaptat que disposa d'una llarga passarel·la de fusta, des d'on es pot observar la varietat faunística de la llacuna.

Poc després s'arriba al passeig marítim de Riumar, on cal continuar tot recte fins al final. Allà s'ha d'agafar el carrer Polla d'aigua, a l'esquerra, on hi ha una bicicleta vermella pintada a l'asfalt, i al final del carrer, a la rotonda, cal continuar a la dreta pel camí de terra.

Seguint aquest camí s'arriba a una zona amb grans pins, on s'ha de girar a l'esquerra per tornar cap al muntell de les Verges. Encara és un camí de terra, que travessa la carretera que porta fins a Riumar i arriba fins al port fluvial de Deltebre. Rodejant el port i anant cap a l'esquerra, es torna al punt de sortida.

Aquest recorregut, però, es pot allargar endinsant-se en els camps d'arròs de la zona de Deltebre. A la zona dels grans pins, al camí de terra, es pot continuar recte durant dos quilòmetres fins a trobar la carretera que porta a Riumar. En aquest punt, cal travessar-la i seguir el carril bici que hi va paral·lel, que porta directament al riu. Un cop amb l'Ebre visible de nou a la dreta, només cal continuar tot recte per arribar al muntell. En aquest cas, l'itinerari és de 9,8 quilòmetres.

Cal tenir present que, es faci a peu o amb bici, es tracta d'un recorregut que transcorre per carril bici i per carreteres rurals o carrers urbanitzats, de manera que cal circular amb precaució. També és important respectar les zones prohibides al pas d'alguns espais del Garxal.

• Classificació de la ruta: Natura
  • Mitjà de locomoció: A peu, Amb bicicleta
  • Nivell de dificultat: Debutants
  • Distància del recorregut: 6,9 km / 9,8 km (opció llarga)
  • Durada: 1 h
  • Època de visites: Tot l'any
  • Com arribar-hi: L'itinerari comença al Muntell de les Verges, al costat de la urbanització de Riumar, a la qual s'arriba seguint la carretera T-340 des de Deltebre.
  • Administrador de la ruta: Parc Natural del Delta de l'Ebre
  • Oficines de turisme: Deltebre
  • Província: Tarragona
  • Comarca: Baix Ebre
  • Punts d'interès: Muntell de les Verges, mirador Zigurat, mirador del Garxal, Riumar, port fluvial de Deltebre.
  • Consells: Cal dur casc, menjar i força aigua. En funció de l'estació de l'any es recomana dur crema solar i repel·lent de mosquits. Els prismàtics també són útils per a l'observació d'ocells.

Accessibilitat

Classificació de l'espai accessible
Disposa de facilitats per a usuaris amb cadira de rodes
Disposa de facilitats per a persones amb mobilitat reduïda
No disposa de facilitats per a persones amb hipoacúsia / per a hipoacúsics
No disposa de facilitats per cecs i deficients visuals