GR 211- Etapa 3: De Pontaut al refugi dera Honeria

El camí remunta la vall del riu Toran i permet descobrir grans panoràmiques de la Garona i dels cims circumdants, així com típics llogarrets amb cases de pedra i teulades de pissarra, abans d'arribar al refugi dera Honeria.

La ruta s'inicia a Pontaut, últim nucli habitat de la riba de la Garona abans de la frontera francesa, que està situat en un tram del riu declarat com a Espai Natural Protegit de l'Arribèra deth Garona pel seu important valor ecològic. El camí comença a pujar de seguida per una zona de boscos dispersos però amb un desnivell notable, fins arribar a Canejan.

A continuació, la caminada es converteix en un exercici molt còmode, a través d'un terreny planer, sempre paral·lel al riu Toran, a la dreta. A l'esquerra, i uns mil metres més amunt, s'eleven els cims que fan de frontera amb França en aquest sector del Pirineu. Aquesta dinàmica acaba al petit llogarret de Porcingles, on l'itinerari torna a pujar fins assolir la cota màxima de 1.203 metres.

Ja de baixada, el camí passa per Sant Joan de Toran, una població on no hi consten habitants permanents i que compta amb una senzilla església romànica. El sender s'acosta al riu Toran en el tram final, que condueix al refugi dera Honeria, dins de l'Espai Natural Protegit de Sant Joan de Toran. És un bon camp base per iniciar ascensions als pics de la zona.

• Classificació de la ruta: Natura
  • Oficines de turisme: Bossòst
  • Província: Lleida
  • Comarca: Val d'Aran
  • Punts d'interès: Pontaut, Espai Natural Protegit de l'Arribèra deth Garona, Canejan, Porcingles, Sant Joan de Toran, Espai Natural Protegit de Sant Joan de Toran, refugi dera Honeria.
  • Senyalització: Sí (GR 211)
  • Consells: Portar calçat adient, aigua i snacks. Seguir la senyalització i dur sempre cartografia (el mòbil pot fallar si no hi ha cobertura). Protegir-se del sol, sobretot a l'estiu, i portar una llanterna, per si es fa fosc.