GR 176 - Etapa 2: De Santa Fe de Valldeperes a Sant Marçal de Puig-reig

Aquesta llarga etapa permet descobrir nombroses esglésies romàniques, a través d'un paratge trencat per tres sistemes de rieres que travessa l'Espai Natural Protegit de la Riera de Navel, tot caminant entre conreus i zones de bosc mediterrani de gran bellesa.

Aquesta etapa comença a Santa Fe de Valldeperes, amb una pujada cap al serrat de la Miranda i el subsegüent descens fins a la riera de Navel i el nucli del mateix nom. Pertany al municipi de Viver i Serrateix i compta amb l'església de Sant Vicenç de Navel, que fou construïda al peu de l'antic camí ral que unia la ciutat de Cardona amb el monestir de Serrateix. La nau coberta amb volta de canó i els murs austers sense cap tipus d'ornamentació traslladen directament al segle XI.

A continuació, el camí torna a pujar i s'endinsa al municipi de Montmajor. Allà, penetra a l'Espai Natural Protegit de la Riera de Navel per l'església de Sant Esteve, situada al nucli del Pujol de Planès. Tot seguit, travessa aquest afluent del Cardener que neix al vessant de llevant del serrat de Runers, al Berguedà, i desguassa al Cardener aigües avall de Cardona.

Pujant per l'altra banda de la riera, novament a Viver i Serrateix, s'arriba de seguida a les esglésies romàniques de Sant Martí del Balaguer i Sant Joan de Montdarn. El paisatge d'espessos boscos s'aclareix una mica per deixar espai a camps de conreu, tot i que és igual d'accidentat a mesura que s'arriba a la riera de Merola.

La successió d'esglésies romàniques continua amb Sant Miquel de Fonogedell, que pertany a Casserres, i Sant Sadurní de Fonollet, ja a Puig-reig. Un cop superat el serrat de la Madrona, on es pot veure la capella del Roseret (segle XVI), ja només queda baixar fins al curs de la riera de Sala per visitar l'església de Sant Marçal de Puig-reig, una preciosa ermita de l'època preromànica envoltada de camps de gira-sols.

• Classificació de la ruta: Arquitectura
  • Oficines de turisme: Navàs
  • Província: Barcelona
  • Comarca: Bages, Berguedà
  • Punts d'interès: Església de Santa Fe de Valldeperes, església de Sant Vicenç de Navel, Espai Natural Protegit de la Riera de Navel, església de Sant Esteve del Pujol de Planès, església de Sant Martí del Balaguer, Sant Joan de Montdarn, Sant Miquel Fonogedell, Sant Sadurní de Fonollet, església de Sant Marçal de Puig-reig.
  • Senyalització: Sí (GR 176)
  • Consells: Portar calçat adient, aigua i snacks. Seguir la senyalització i dur sempre cartografia (el mòbil pot fallar si no hi ha cobertura). Protegir-se del sol, sobretot a l'estiu, i portar una llanterna, per si es fa fosc.