D’Arnes a Beseit

Més de vint kilòmetres separen Arnes de Beseit. El camí passa per la vora d'una bassa, camps fruiters, el riuet de les Valls o les impactants parets de lo Blau i la Roca Dreta, al nord, i la punta de l'Àliga, al sud. Després de travessar el riu d’Ulldemó trobem el camí que porta fins a Beseit.

Es parteix d'Arnes per una pista asfaltada que surt en direcció sud-est des del costat esquerre de l'escola de la Miranda.

1,63 km Bifurcació. Es deixa la pista asfaltada i se n'agafa una de terra (sud-est) que, cinc-cents metres més endavant, cal abandonar per agafar un camí a mà dreta que puja suaument en direcció sud.

2,60 km A la bifurcació següent es deixa el camí, que baixa a l'esquerra (sud), i es trenca a la dreta planejant cap al sud-oest.

4,05 km S'arriba al revolt d'una pista i es continua recte, tot deixant a l'esquerra el tram que baixa. Més endavant es troba una bifurcació i s'agafa la pista de la dreta. Es continua en direcció sud-oest i, en un revolt a la dreta, s'abandona la pista per agafar el camí de l'esquerra (sud-oest; km 4,77). Es continua per la banda esquerra dels camps, tot anant a buscar la pista forestal que puja (sud-oest) fins a sortir a un petit coll.

Es baixa per l'altra banda del collet, encara en direcció sud-oest, i s'arriba al riuet de les Valls, on es gira bruscament a l'esquerra canviant el sentit de la marxa (sud-est), tot remuntant el riu per la riba esquerra. Es passa per l'estret de les Valls, amb les impressionants parets de lo Blau i la Roca Dreta al nord, i la curiosa punta de l'Àliga al sud.

7,70 km Bifurcació. Quan la vall s'orienta cap al sud, davant del mas de les Valls, el trajecte travessa el riu i se'n va a la dreta pujant (sud-oest) fins al coll de Xertó (km 8,82; 726 m; 2 h 12 min). Es davalla per l'altre cantó, es deixa un camí que marxa a l'esquerra i es continua baixant en paral·lel a un torrent fins al fons de la vall, on hi ha una pista al costat de la caseta de Ganxo (10,06 km). Cal prendre-la cap a la dreta seguint a ponent el curs del riu d'Algars i, al cap de dos-cents metres, travessar-lo per prosseguir per una pista que el remunta (est-sud-est) per l'altra riba.

10,65 km Bifurcació. S'ascendeix per la pista de la dreta (sud-oest; hi ha un roc pintat que indica el camí cap a Penyagalera). Passat un quilòmetre la pista esdevé un camí, anomenat de la Costa d'Arrencapets, que s'enfila en direcció sud-oest fins al coll de Pelele (km 12,75), des d'on cal enlairar-se cap al nord per un senderó.

13,89 km S'arriba al llom de Penyagalera, on el camí fa un revolt a l'esquerra i comença a baixar: en aquest punt s'agafa el trencall que segueix el llom en direcció nord-est, fins a coronar la punta de Penyagalera al cap de setanta metres. Un cop al cim es torna enrere fins a l'encreuament i es continua la ruta tot davallant per la dreta (nord-oest), compartint senyals amb el sender de petit recorregut PR TE-151.

17,89 km S'accedeix al fons de la vall, es travessa el riu d'Ulldemó i es puja per l'altra riba fins a sortir a una pista asfaltada, que s'agafa a la dreta fins a Beseit.

• Classificació de la ruta: Natura
  • Època de visites: Tot l'any
  • Província: Tarragona
  • Comarca: Terra Alta
  • Punts d'interès: Parets de lo Blau, la Roca Dreta, la Punta de l'Àliga, Penyagalera.
  • Senyalització:
  • Consells: Porta calçat adient, aigua i ganyips. Segueix la senyalització i porta sempre cartografia (el mòbil pot fallar si no hi ha cobertura).