Castell dels ducs de Cardona

Castell
Castell del segle XII construït sobre una fortalesa àrab. En 1851 es va començar a deteriorar i la seva pedra es va utilitzar per construir un molí i cases d'Arbeca, de manera que avui només es conserva una part de la muralla i de la torre.

El castell dels ducs de Cardona, documentat des del 1151, s'alça sobre un pujol al poble d'Arbeca. Va ser construït sobre una fortalesa àrab conquerida a mitjan segle XII, època de la qual daten el purgador, la impressionant balconada que dóna accés als dipòsits d'aigua, la torre dels vents, l'antic portal d'entrada, els estables i el cos de guàrdia.

Malauradament, el castell va començar a deteriorar-se a partir del 1851 degut al pas del temps, A les acaballes del segle XIX es van construir uns dipòsits d'aigua aprofitant part de la muralla, i l'any 1945 es va començar a desmuntar la part que quedava de la torre de les dames i el que restava de la torre de l'homenatge. Actualment només es conserven part de la muralla i una torre.

Hi ha una interessant història que explica la relació del castell amb l'oliva arbequina. Aquesta varietat d'oliva la va portar de Palestina el duc de Medinaceli, senyor d'Arbeca, al segle XVIII. La promesa que va fer de pagar un ral de bilió per cada olivera plantada va propiciar-ne el cultiu per tota la comarca de les Garrigues. Però, a mesura que es van començar a plantar les oliveres arbequines, la pedra del castell va anar desapareixent, perquè s'utilitzava per construir el nou molí.

El nou molí, molt més gran, va arribar a tenir catorze premses i ocupava una superfície de vuitanta metres de llargada per uns trenta d'amplada. Un altre factor que va contribuir al deteriorament de l'estructura del castell va ser que moltes cases d'Arbeca es van refer amb pedra de la fortalesa, tal com es pot observar caminant pel poble.

  • Estil arquitectònic: Medieval
  • Any de construcció: 1158
  • Idiomes: Català, Castellà
  • Titularitat: Pública
  • Horari d'estiu: Diumenge a les 12.00 hores.
  • Horari d'hivern: Diumenge a les 12.00 hores.
QUÈ HI HA AL VOLTANT?
Castell dels ducs de Cardona
  • Castell dels ducs de Cardona

  • Adreça:Carrer del Castell, 1

  • 25140 Arbeca

  • Lleida / Terres de Lleida

  • Castell dels ducs de Cardona
  • Castell dels ducs de Cardona

  • Adreça: Carrer del Castell, 1

  • 25140 Arbeca

  • Lleida / Terres de Lleida

  • Telèfon:973 160 182 / 973 160 008

  • E-mail:turismearbeca206@arbequina.coop / info@arbeca.com

  • Web:http://www.arbeca.cat/turisme.php

També et pot interessar
Grand Tour de Catalunya
Grand Tour de Catalunya