GR 11.43: Vilamaniscle - El Port de la Selva

Ruta per la natura, Senderisme

Se surt de Vilamaniscle pel costat de tramuntana, seguint una pista en lleuger ascens que condueix fins al coll de Portes, que permet creuar la serra de la Baga d'en Ferran i ofereix panoràmiques singulars de la plana empordanesa i del massís de les Alberes. El relleu és relativament suau, tot i que no planer, a mesura que se supera la riera de la Valleta i la carena de Terrols.

Tot plegat és preludi de l'arribada a Llançà, la primera població costanera del GR 11 després d'un recorregut muntanyenc. Llançà només es trepitja per l'extrem més occidental i de seguida se surt de la vila per una pista en forta pujada cap a la serra de Rodes. Aquest tram és compartit amb la variant GR 92-0.

L'ascensió fins al coll del Perer, porta d'entrada de l'espai natural de la serra de Rodes, és de més de 400 metres de desnivell. La vegetació en tota aquesta zona és escassa, amb algunes petites zones de bosc mediterrani de pins. Tot i això, les vistes són magnífiques. Progressivament, es pot gaudir de les vistes del Canigó, l'Albera, la plana de l'Empordà, Llançà i la Mediterrània i fins el castell de Sant Salvador, al punt més alt de la serra.

El camí de pujada es troba amb la carretera entre el Port de la Selva i Vilajuïga, que cal agafar en direcció al fabulós monestir de Sant Pere de Rodes, encimbellat en aquesta muntanya com un balcó cap al mar. Un tros més de carretera porta fins a un camí que emprèn una forta baixada novament cap a la línia de la costa al Port de la Selva. Allà, el GR 11 conflueix amb el sender principal del GR 92.