Vil·la romana de Centcelles

Edifici d'interès històric, Lloc d'interès cultural o històric, Patrimoni de la Humanitat
Les restes més antigues de la vil·la de Centcelles daten d'un establiment rural dels segles II-I aC. En època imperial (I-II dC) es construeix la primera vil·la romana, dirigida principalment a l'explotació agrícola, que va ser reformada en diferents fases.

Les restes més antigues de la vil·la romana de Centcelles tenen origen en un establiment rural datat dels segles II-I aC. Es construeix la primera vil·la romana entorn dels segles I-II dC dedicada a l'explotació agrícola. Va ser reformada en diferents fases, fins que al segle IV dC va deixar pas a una nova vil·la que es caracteritzava per la monumentalitat del sector residencial.

Abandonada a la fi de l'antiguitat tardana, l'edificació es transforma primer en església (segles XII-XIV) del poble de Centcelles, i després en ermita sota l'advocació de Sant Bartomeu (segle XV-mitjan XIX). Més tard, ho va fer en masia (mitjan XIX-mitjan XX). L'element més destacat és el mosaic de cúpula que té, que representa escenes i símbols de temàtica cristiana, i és el més antic del món romà.

El novembre del 2000 va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. Actualment pertany a la xarxa del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) i es poden visitar diversos dels seus components.

  • Estil arquitectònic: Romà
  • Idiomes: Català, Castellà, Anglès
  • Titularitat: Mixta o totes dues
  • Tancament anual: Dilluns; 25 i 26 de desembre; 1 i 20 de gener; 1 de maig; 1 d'agost.
  • Horari d'estiu: De dimarts a dissabte de 10.00 a 13.30 i de 16.00 a 20.00 hores; diumenge i festius de 10.00 a 14.00 hores.
  • Horari d'hivern: De dimarts a dissabte de 10.00 a 13.30 i de 15.00 a 17.30 hores; diumenge i festius de 10.00 a 14.00 hores.

Accessibilitat

Classificació de l'espai accessible
Disposa de facilitats per a usuaris amb cadira de rodes
Disposa de facilitats per a persones amb mobilitat reduïda
No disposa de facilitats per a persones amb hipoacúsia / per a hipoacúsics
Disposa de facilitats per a cecs i deficients visuals
Facilitats dels recursos accessibles
Places d`Aparcament reservat
Accés principal al recinte, sense desnivell
La il·luminació natural i artificial del recinte és bona
WC accessibles a les zones comunes de l'edifici
Elements tàctils per a tothom o susceptibles de ser tocats per persones cegues
Observacions
Accés al recinte: paviment irregular
Accés al recinte: Existeix un petit ressalti
WC: les ajudes tècniques no són funcionals
Disposen de maquetes tàctils o reproduccions de peces
Tipus d'inspecció
No Validat
QUÈ HI HA AL VOLTANT?
Vil·la romana de Centcelles
  • Vil·la romana de Centcelles

  • Adreça:Avinguda de les Forques, s/n

  • Constantí

  • Tarragona / Costa Daurada

  • Vil·la romana de Centcelles
  • Vil·la romana de Centcelles

  • Adreça: Avinguda de les Forques, s/n

  • Constantí

  • Tarragona / Costa Daurada

  • Telèfon:977 523 374 / 977 520 521

  • E-mail:mnat@gencat.cat / ajuntament@constanti.cat

  • Web:http://www.mnat.cat

També et pot interessar
Grand Tour de Catalunya
Grand Tour de Catalunya