Les pintures rupestres de la roca o cova dels Moros es troben a un quilòmetre escàs del poble del Cogul, en direcció a l'Albagés, a la vora esquerra del riu Set, afluent del Segre. L'any 1998 la Unesco va declarar el conjunt Patrimoni de la Humanitat. Forma part de la Ruta de l'Art Rupestre del MAC i de la Xarxa Europea Primers Pobladors i Art Rupestre Prehistòric.
És el jaciment més septentrional d'aquest grup, i un dels més famosos pel fet d'haver estat dels primers que es van descobrir i, sobretot, per l'originalitat de l'escena de la dansa. La troballa la va fer el 1908 el rector local Ramon Huguet.
La cova dels Moros és una balma on hi ha 45 figures pintades, algunes de les quals representen escenes especials. Els colors dominants són el vermell i el negre. Algunes figures són alhora gravades i pintades, i deu, només gravades.
Hi ha representats toros, cabres, cérvols i també algun caçador amb arc. Però la part més original és una escena de dansa, amb deu dones que envolten un home nu, itifàl·lic, de catorze centímetres d'alçada. Les dones fan entre 25 i trenta centímetres i duen unes llargues faldilles acampanades, mentre que la part superior del cos sembla nua.
També hi ha algunes figures disperses, de cérvols i caçadors, molt esquemàtiques, que deuen correspondre a una època posterior. No sembla discutible el caràcter de santuari que tingué aquest lloc, amb culte durant segles, la qual cosa explica que es manifestin superposicions i figures repintades.
La possible perdurabilitat del lloc sagrat fins a època històrica explica que també hi apareguin inscripcions ibèriques i fins i tot romanes, una de les quals es refereix a un vot: Secundio votum fecit ("Secundi va fer un vot").
La visió de les pintures està condicionada per la llum diürna.
Per visitar el jaciment fora de l'horari habitual, cal concertar la visita al telèfon 672 445 990 o bé al correu electrònic reservescogul.acdpc@gencat.cat.
Consultat tarifes i condicions a la pàgina web.
Roca dels Moros
Adreça:Camí del Cogul a Albagés, quilòmetre 1
25152 Cogul, el
Lleida / Terres de Lleida
Telèfon:672 445 990 / 973 120 367
Fax:973 120 367
E-mail:reservescogul.acdpc@gencat.cat / ajuntament@cogul.cat
Web:
Roca dels Moros
Adreça: Camí del Cogul a Albagés, quilòmetre 1
25152 Cogul, el
Lleida / Terres de Lleida
Telèfon:672 445 990 / 973 120 367
Fax:973 120 367
E-mail:reservescogul.acdpc@gencat.cat / ajuntament@cogul.cat
Web:www.mac.cat