Punt d'acollida del centre de BTT Solsonès-Vall de Lord (Cablepress)Punt d'acollida del centre de BTT Solsonès-Vall de Lord (Cablepress)

Transcatalunya: Sant Llorenç de Morunys - Avià

Avià, Capolat, Rossinyol i Coforb, Sant Llorenç de Morunys
Pirineus
Punts d'interès
Sant Llorenç de Morunys, ermita de Sant Martí, ermita de Sant Jaume, ermita de Sant Andreu de Sagàs.
Descarrega el mòdul GPS

A partir d'aquí i fins deixar aquesta carretera haurem d'extremar la precaució pel constant trànsit i els cinc túnels sense illuminació que haurem de passar. És important portar la senyalització adequada per no tenir ensurts. Transcorreguts uns 300 metres al sortir del cinquè túnel agafem a la nostra esquerra una pista amb forta pujada cap al coll d'Arqués, la seguirem ara pujant ara baixant però amb tendència a guanyar desnivell. Ens portarà per sota la presó de Busa i el Capolatell, fins al coll, per les frondoses obagues de les Serres de Busa- els Bastets- Lord. En el coll, punt de creuament de camins, seguim guanyant metres per la pista, en alguns trams cimentada, cap a l'ermita de Sant Jaume i el pla de Busa. Arribats a aquí podem prendre un bon descans i gaudir de les espectaculars vistes del mateix pla i de la Serra del Cadí.

Després de recuperar forces, travessarem el pla de Busa en direcció est, primer pel camí de Llinars i desprès pel de Valielles, per pista en bon estat fins a iniciar un descens molt pronunciat. Cal tenir molta precaució doncs degut al fort pendent i el terra lliscant podríem tenir algun ensurt.

Als pocs metres d'iniciar el descens, prenem la pista a la dreta cap a Orriols, per dins el bosc i sota les cingleres. Passat Orriols, trobarem la pista, camí de Busa, que prenem a l'esquerra. Molta precaució amb el fort pendent i les pedres soltes. Al final d'aquesta pista, ja en el torrent, prenem la pista asfaltada cap la Vall d'Ora, per als pocs metres tornar a prendre la pista de terra en pujada, camí de Mora, per anar cap a Taravil. Cal dir que en aquest tram fins els plans de Taravil, a més d'alguna pujada amb molt fort desnivell, ens trobarem un tram de corriol que haurem de fer a peu. Un cop passat aquest tram tornarem a pujar a la bicicleta, i farem alguna altra pujada forta, tot per dins de boscos frondosos.

Des dels plans de Taravil prenem la carretera asfaltada cap a Capolat. Després de la població trobem l'ermita de Sant Martí i passat el torrent del Clot de la Vila, deixem la carretera asfaltada, per la pista de terra a la nostre dreta, planejant cap el pic Serrat de les Tombes i el pla de Torneula. Passem per darrera de la masia de Torneula per camins, corriols i pastures fins a la masia de Marmons, des d'aquí ja per pista en bon estat arribem a la masia de la Closa i poc després a una pista asfaltada que prendrem a la nostra dreta en suau baixada fins passar la població de Rosinyol i Coforb.

Aquest tram des del Serrat de les Tombes és coincident amb la ruta negra número 5 del Centre BTT del Berguedà amb inici a Espinalbet i que recorre com a punts mes emblemàtics Campllong i el Pi de les Tres Branques.

Després de la població ens desviarem cap a la Casa Rural del Grau, per pocs metres abans de la casa iniciar a la nostra esquerra el descens, en alguns punts amb força pendent, fins a la carretera de Berga a Solsona (C26). La prenem a la nostra esquerra fins a trobar, després de la població d'Avià, a la nostra esquerra la Casa de Sobrestrada, punt d'acolliment del Centre BTT del Berguedà i final d'etapa.