Monestir de Santa Maria de Gerri. Monestir de Santa Maria de Gerri.

Transcatalunya: La Pobla de Segur - Sort

Classificació de la ruta
Esport, Natura
Experimentats
Cobertura GSM
Parcial
Consells
On dormir: A més de l'oferta de la població de Sort, també podem trobar allotjament a la població de Baró, càmpings i refugi, propers al final d’etapa.
Descarrega el mòdul GPS

La sortida des del Centre BTT de Pallars Jussà, en el pavelló d’esports de la Pobla de Segur, es fa pels carrers de la població fins a trobar l’antiga carretera de Senterada (L522) poc transitada per vehicles. Desprès de passar el congost d’Erinyà, agafarem la carretera nova en direcció nord aproximadament un quilòmetre per desviar-nos desprès cap a Reguard i Lluçà. Aquest tram és coincident amb la ruta negre número 9 del Centre Btt de Pallars Jussà en el seu inici.

A pocs metres de deixar la carretera, prenem la pista a la dreta direcció Reguard, com si tornéssim cap la Pobla, per poc a poc anar guanyant metres. Cal vigilar durant els primers trams amb els camions que surten de la cantera propera. Després de deixar a la nostra esquerra el desviament a Reguard, seguim la pista principal en bon estat, fins a un gir gairebé de 180º amb molt bones vistes de La Pobla de Segur i el Pantà de Sant Antoni.

A partir d’aquí la pista s’enfila més, i en alguns trams circulem per zones obagues i humides, fins arribar a la Corba de les Gordoleres on trobem la pista de Montsor,  des d'on podrem gaudir de nou de unes grans vistes. Seguim guanyant metres per la pista de Montsor fins travessar la serra de Peracalç, el punt més alt de l’etapa, des d'on iniciem el descens cap l’estany de Montcortès. Precaució, forta baixada i trams de pedra solta. Anirem trobant pistes secundàries que despreciarem seguint sempre la pista principal. Es tracta d'un descens per gaudir de les vistes i la possibilitat de observar diferents tipus d’aus carronyaires, entre elles el trenca l’os en greu perill d’extinció. Per tot això cal ser conseqüent amb els nostres actes respecte el medi natural.

Desprès de visitar l’estany, prenem la pista del camí de Canals, entre planera i amb lleu baixada però en bon estat. Sense arribar a Canals seguim la pista cap a Cortscastell, i un cop passat arribem a la carretera de Montcortes a la Poblet de Bellveí.  Als pocs metres prenem a la dreta la pista asfaltada de Pujol.

Passada la població ens trobarem fortes baixades i la carretera fa les ziga zagues característiques per salvar un fort desnivell. Cal tenir precaució amb la grava dipositada a la pista que ens pot fer lliscar fàcilment. Al final de la pista prenem, a l’esquerra, la carretera de La Pobla de Segur a Sort (N260) aproximadament uns 3 quilòmetres. Molta atenció al trànsit.

Ens trobarem un túnel que passarem per fora, seguint la carretera antiga. Poc desprès el pont de Baén que ens facilita travessar la Noguera Pallaresa i agafar els camins i corriols paral•lels al riu direcció Gerri de la Sal o Sort. El camí fins l’ermita de Santa Maria de Gerri, a les portes de Gerri de la Sal, és planer i de bon pedalar. Un cop passada l’ermita i el pont que dóna accés a la població, es converteix en un corriol força estret de pujada cap a l’ermita de la Mare de Deu d’Arboló. Cal tenir precaució, doncs en algun punt el riu ha erosionat els marges de tal manera que deixa el camí al descobert i podríem caure al buit. Des d’aquests punt tenim unes bones vistes de les salines i la població de Gerri.

Un cop passada l’ermita, el corriol baixa cap al pont de fusta d’Arboló, que deixem a l’esquerra per seguir pel mateix marge del riu el camí d’Arcalís a Arboló. Aquest camí segueix sent estret, amb constants puja i baixa però sense grans desnivells, amb alguns punts compromesos.

Després de fruir d’aquest antic camí vora el riu, arribem a la pista que accedeix a Arcalís a la nostra dreta, i a la nostra esquerra el pont de Baró, que travessarem per agafar la carretera (N260) en direcció nord cap a Sort. Després d'aproximadament uns 5 quilòmetres arribem al pont de l’Hostal Nou. Just passat aquest pont, a la nostra esquerra travessem la riera i prenem el camí de passeig que ens portarà fins el pont sobre el riu de la carretera del port del Cantó (N260), dins de Sort. Som al final d’etapa.

Si en comptes de travessar el pont de l’Hostal Nou seguim per la carretera, després de 2 quilòmetres arribarem a Sort.