Serra d’Arfa – Mas d’en Planes

Municipis de pas
Ribera d'Urgellet, Seu d'Urgell, la
Localitats pas
Arfa, Pla de Sant Tirs, el, Fontelles, Coma de Nabiners, la, Nabiners, Seu d'Urgell, la
Pirineus
Punts d'interès
La Seu d'Urgell, Arfa, el Pla de Sant Tirs, coll de la Creu dels Canyamassos, esglésies romàniques de Sant Sadurní de Nabiners i de Sant Romà de la Coma de Nabiners.

Aquesta ruta parteix des del punt d'acolliment del Centre BTT de l'Alt Urgell, situat al Parc Olímpic del Segre, a la Seu d'Urgell. Seguim el Segre aigües avall per la carretera C-426 fins al pont, on travessem el riu. Immediatament, girem a la dreta per una pista asfaltada que ens conduirà fins a Arfa, en un paisatge dominat per conreus, prats i vegetació de ribera.

A partir d'Arfa, on es pot veure l'església romànica de Sant Serni, la pista és de terra i ens condueix fins al Mas d'Eroles, una formatgeria artesanal amb espai de tast. A continuació, prenem un camí paral·lel a la carretera C-14 fins al nucli del Pla de Sant Tirs.

Aquí comença la part exigent de l'itinerari, amb l'ascensió a la serra d'Arfa, gairebé 600 metres de desnivell en poc més de cinc quilòmetres de distància. Els boscos conformen el paisatge, a mesura que planegem. Passem pel despoblat de Fontelles, que conserva l'església romànica de Sant Fruitós, i arribarem al coll de la Creu dels Canyamassos, on el camí vira cap al nord per afrontar la serra de Nabiners.

Aviat arribem a tocar del despoblat de Nabiners i l'església romànica de Sant Sadurní, abans d'iniciar el fort descens cap a la vall del Segre. El tram més fort de baixada ens porta fins al nucli de la Coma de Nabiners i l'església romànica de Sant Romà. Des d'allà, seguim el torrent de la Freita fins a la vora del Segre, que resseguirem fins al punt de partida.