Santa Pau-Besalú

Senyalització
Pirineus
Descarrega el mòdul GPS

0 km (480 m). Se surt de la plaça de Baix i es torna a pujar pel carrer del Pont. Al capdamunt es gira a la dreta per sortir del poble tot travessant la carretera de Mieres a Olot per seguir pel carrer Sant Martí, seguint de nou les marques del GR 2.

1,60 km (458 m). 0 h 19 min. Pista asfaltada fins a trobar quatre camins. Cal prendre el de la dreta cap a Sant Vicenç de Sallent pel GR 2 i l’itinerari 14 del Parc. Més tard es perd l’asfalt, però cal continuar sempre recte. Es passa a prop de la font Fresca baixant pel que havia estat una antiga conca d’un riu de lava.

3,10 km (407 m). 0 h 37 min. Es travessa la riera de Sant Martí i es puja. A la bifurcació, cal anar a l’esquerra per davant de Ca l’Avellana. Es toca la carretera per tornar a entrar cap endins per la pista que surt a mà esquerra. Es passa a prop de la pedra del Diable, un dels pocs exemples de dòlmens a la comarca.

4,40 km (383 m). 0 h 53 min. A la bifurcació, cal seguir tot recte cap a Sant Vicenç de Sallent, camí vell encara empedrat que va baixant per tornar a creuar la riera de Sant Martí. Bosc de ribera típic. Mirador del salt de la Fontfreda. Recte cap al Sallent; es tracta d’un tram de corriol al costat de la bassa d’un molí ara ja seca.

5,50 km (332 m). 1 h 06 min. S’arriba a una carretera que porta al Centre Rocacorba, institució docent. Cal prendre la carretera cap a la dreta fins a sortir de la finca.

6,00 km (340 m). 1 h 12 min. S’entra a Sant Vicenç de Sallent. Cal prendre el primer carrer de la dreta per passar al costat de l’església, restaurada de fa poc. Es rodeja i se surt a l’altra part del poble a mà dreta, tram senyalitzat als 20 m com a GR 2 i itinerari 14. Baixada de relleu abrupte per passar un gual i arribar a la carretera.

6,22 km (302 m). 1 h 14 min. Cal anar a mà dreta a través d’una vegetació frondosa i humida. Abans del pont cal fer atenció al corriol que puja cap a l’esquerra. Aquest corriol puja suaument paral•lel a la riera i més endavant la pista puja cap amunt.

7,20 km (352 m). 1 h 34 min. Es deixa el camí del Parc cap a Santa Maria dels Arcs i se segueix cap amunt. Cal travessar el pastor elèctric i continuar amunt cada cop amb més pendent fins a arribar a la carretera de Mieres a Santa Pau.

7,50 km (390 m). 1 h 40 min. Als 150 m cap a l’esquerra s’arriba al coll de Colitzà. En aquest moment, quan hi ha una corba a la dreta, l’itinerari segueix la pista que surt recte avall tot deixant el camí cap a Mieres de la dreta. Bifurcació cap a la dreta, avall. Més tard cal seguir, a la nova bifurcació, també cap a la dreta i, a la següent, a l’esquerra.

8,40 km (339 m). 1 h 51 min. Es passa al costat de Can Coll de Dalt, que es deixa a l’esquerra. Més tard, a la dreta queda una vista magnífica de la vall de Mieres. A la bifurcació es deixa la pista recte cap a la Colella i es baixa per la dreta. A la següent bifurcació cal anar a la dreta i passar pel costat de Mas Pinós. 500 m més tard es té una vista del Santuari del Cullell, edifici carregat d’història de la darrera Guerra Civil. Cal travessar la tanca.

9,50 km (267 m). 2 h 05 min. Es passa per sota de can Riera.

10,00 km (258 m). 2 h 11 min. S’arriba a la carretera Mieres – el Torn que cal prendre cap a l’esquerra. Aquesta carretera se segueix durant un bon tros.

10,80 km (287 m). 2 h 27 min. Al trencall de Santa Maria del Cullell es va a la dreta, passant per sobre d’un pont. Cal entrar pel mig de la granja del mas Giralt pel segon trencall a mà esquerra, que se segueix fins a trobar un estret sender que es segueix a l’esquerra, paral•lelament a la tanca del ramat. Aquí l’itinerari coincideix amb una de les "Rutes de Salamina", que recrea l’escenari del llibre del mateix nom.

11,70 km (242 m). 2 h 38 min. Bifurcació cap a l’esquerra. Es creua la riera pel camí empedrat. Als 200 m s’arriba a prop del Torn. Cal anar cap a la dreta seguint de nou el GR 2. Es travessa el riu Ser. En cas de moltes pluges aquest pas pot estar tallat. Es veuen encara algunes mostres de roca volcànica. Mas Cadevall. S’acaba l’asfalt i es tomba per la pista per sobre d’una petita casa.

13,80 km (235 m). 3 h 08 min. Cal fer atenció a una corba a la dreta per seguir el corriol marcat amb el GR, deixant la "Ruta de Salamina" i seguint sempre amunt, seguint el GR. Dos-cents metres més endavant cal parar atenció, perquè cal prendre el trencall cap a la dreta amunt. Aviat es pot apreciar una bonica vista al Rocacorba i a la fageda de Golany a la llunyania. L’itinerari continua pel bosc mediterrani per un corriol que puja fins a una pista que cal agafar a l’esquerra.

15,20 km (308 m). 3 h 36 min. Revolt a la dreta i, passat aquest, a l’esquerra. Es trenca per un corriol que torna a pujar a la dreta amb un relleu molt abrupte. Es retroben la pista i es va cap a la dreta fins a arribar al coll de Salom.

15,60 km (377 m). 3 h 44 min. Als pocs metres es trenca a la dreta cap avall. 400 m més tard es va a parar a un sender més ample. Es gira a la dreta.

16,50 km (224 m). 3 h 55 min. Es travessa la riera i es torna a pujar.

17,00 km (246 m). 4 h 05 min. S’arriba a la pista de Besalú a la Miana, que cal prendre cap a la dreta. Tres minuts més tard l’itinerari deixa la pista després d’un pal d’electricitat. Al principi baixa amb un relleu difícil. Si es considera massa complicat, es pot continuar per la pista, ja que més endavant es retrobarà l’itinerari.

17,76 km ( 280 m). 4 h 19 min. Es torna a la pista i als pocs metres s’arriba a l’església de Sant Fruitós.

19,10 km (284 m). 4 h 36 min. Després d’una corba a l’esquerra el corriol puja cap a l’esquerra i deixa la pista cap a Besalú, que es retroba quatre-cents metres més tard. Bifurcació: cal anar a l’esquerra i, als 150 metres, s’agafa el trencall a la dreta, deixant la pista que porta a Santa Pau.

20,00 km (281 m). 4 h 47 min.Travessant pel mig del camp s’arriba a l’Ametller. Cal prendre el camí de la dreta i, als 100 metres, trencar a l’esquerra entre boscos de roures i alzines.

12,74 mi (209 m). 4 h 53 min. Mas Pitre. Cal prendre la pista que més endavant serà asfaltada. Es deixa la pista cap a Argelaguer de l’esquerra, seguint tot recte.

21,70 km (136 m). 5 h 06 min. S’entra a Besalú pel pont i s’arriba fins a la plaça de la Llibertat (km 22,00).