Puig Cargol i Sant Cebrià dels Alls

Desnivell negatiu
Senyalització
Municipis de pas
Castell-Platja d'Aro, Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura, Forallac, Calonge
Localitats pas
Calonge, Sant Nazari, Sant Cebrià dels Alls
Costa Brava
Punts d'interès
Calonge, Espai Natural Protegit de les Gavarres, esglésies romàniques de Santa Coloma de Fitor i de Sant Cebrià dels Alls, castell de Camós.

Aquesta ruta parteix des del punt d'informació del Centre BTT del Baix Empordà, situat a l'oficina de turisme del carrer Major de Calonge. Sortim de la població pel nord-est, seguint el carrer Pompeu Fabra. Als afores, enllacem amb la ruta de Santa Maria de Bell-lloc, de la qual realitzem el primer tram.

De seguida ens endinsem a l'Espai Natural Protegit de les Gavarres i iniciem la llarga ascensió cap als cims del puig de la Cendrosa (335 metres) i el puig Cargol (363 metres). Accedim a continuació al pla del Descàrrec, molt a prop de Fitor i de l'església romànica de Santa Coloma. El relleu trencat d'aquesta zona boscosa ens condueix a passar per Can Puig i la font de Fitor. Tot seguit, la pujada és notable, tot i que no gaire llarga.

Els següents cinc quilòmetres de descens permeten gaudir dels boscos, mentre passem pels masos de la Cavorca i arribem fins al coll de la Ganga. En aquest pas, on travessem la carretera GI-660, connectem amb una pista que ens durà en una pujada alternada amb algun tram més suau fins a Sant Cebrià dels Alls, amb l'església romànica del segle XII i el castell de Camós.

En aquest petit nucli ens desviem del recorregut de la ruta De la Bisbal d'Empordà al coll de la Ganga i Sant Cebrià dels Alls i davallem a l'esquerra cap al Mas Sais i el Mas Rosselló, que ens conduiran fins a la vall dels Molins. Resseguirem la riba dreta de la riera dels Molins en paral·lel a la carretera GIV-6612 fins a Calonge.