Olot - Santa PauOlot - Santa Pau

Senyalització
Pirineus
Descarrega el mòdul GPS

0 km (431 m). Des de la cantonada sud de la plaça Josep Clarà cal prendre el passeig de Barcelona, i davant de l’alberg de joventut, cal creuar cap a l’esquerra en direcció l’Eixample Malagrida per prendre el carrer d’Enric Batlló, passar pel mig de la plaça d’Espanya amb un pi enorme i continuar recte per l’avinguda de Navarra fins al pont de les Mores. Es creua el parc de les Mores, on hi ha una font. Es travessa la carretera i es continua tot recte pel camí asfaltat del Trial fins al primer trencall a mà dreta.

1,30 km (429 m). 0 h 16 min. Es retroba la pista que s’agafa a mà dreta passant pel costat del Molí de les Fonts, antiga piscifactoria. Dos minuts més tard es camina per davant del mas Engràcia i, als 250 m, abans de can Madavall, cal prendre un camí entre dos murs cap a l’esquerra, passant davant de l’ermita de la Salut de les Fonts. Passat el rec, i abans d’entrar al camp, cal prendre un corriol entre faigs i paral•lel al rec.

2,00 km (422 m). 0 h 24 min. Roureda de roure pènol, típica d’aquest microclima humit. Es passa entre camps per un corriol elevat al costat d’un rec de drenatge deixant trencalls a l’esquerra fins a la carretera local, que cal seguir cap a la dreta. Als dos-cents metres s’agafa el trencall de l’esquerra.

2,50 km (449 m). 0 h 34 min. Abans d’arribar al Mas del Prat, cal prendre a l’alçada del pal elèctric el corriol que pujafortament i després planeja entre boix i roures sobretot, i alguns aurons i avellaners.

3,30 km (522 m). 0 h 50 min. En arribar al coll, abans de baixar, es trenca amunt a l’esquerra per un sender que passa per sobre d’unes lloses i més tard careneja cap al sud durant vint metres. En aquell moment, s’agafa el corriol que surt a mà dreta i que baixa breument fins a una pista provinent de mas Pujou, que s’agafa a mà esquerra en direcció est. En aquest tram es poden observar indrets on el pas de la lava volcànica del Croscat ha generat un terreny molt peculiar i ha ajudat al creixement de nombrosos castanyers.

3,80 km (535 m). 1h. Després d’una corba a l’esquerra es troba una bifurcació. El corriol passa al costat de murs de pedra i es pot observar alguna cabana de pedra tosca.

4,60 km (534 m). 1 h 10 min. En arribar a la pista es puja a mà dreta. Als cent metres es retroba l’itinerari 3 del Parc Natural de la Zona Volcànica cap a Can Xel, marcat amb color verd clar, i que se segueix una bona estona. Es deixa la pista a mà dreta per un camí ample cobert d’avellaners seguint l’itinerari 3. Es passa per boscos caducifolis mixtes de pollancres, avellaners, freixes i aurons entre d’altres.

5,40 km (552 m). 1 h 26 min. Cal tombar a la dreta cap a Can Xel.

5,90 km (561 m). 1 h 36 min. Fageda d’en Jordà

6,50 km (567 m). 1 h 48 min. A la pista asfaltada, cal prendre cap a la dreta. Als 3 min s’arriba a Can Jordà, oficines centrals del Parc. De la dreta arriba el GR 2 (marques vermelles i blanques), que acompanyarà l’itinerari fins a Santa Pau. Passat Can Jordà, cal anar cap a l’esquerra per la pista cimentada seguint sempre el GR 2.

7,50 km (573 m). 2 h 08 min. S’arriba a una pista. Val la pena observar el mur de pedra seca que tanca la finca del davant (Cal Sastre). S’ha de prendre la pista cap a la dreta en direcció a la cooperativa. Dos minuts més tard es passa pel costat de l’entrada de la cooperativa. Val la pena entrar-hi. Es tracta d’una empresa on els treballadors són disminuïts psíquics. Fan iogurts i productes làctics de gran qualitat i es poden comprar directament. Cal continuar el GR 2 cap al volcà de Santa Margarida.

8,50 km (568 m). 2 h 20 min. Es passa per l’esquerra del mas Prat de la Plaça. Tres minuts més tard, el corriol es va fent petit i comença una pujada de pendent pronunciat i amb un ferm molt irregular, fins i tot complicat en alguns passos.

9,20 km (642 m). 2 h 34 min. S’arriba a Sant Miquel Sacot, església d’origen romànic que va ser renovada al segle XIX, especialment la rectoria. Es continua cap avall en direcció al volcà de Santa Margarida, sempre seguint el GR 2 per una pista que es convertirà en corriol i més tard de nou en pista i pista asfaltada. Es pot veure el volcà del Croscat a mà esquerra. Es torna a pujar per passar la collada de Bassols.

10,10 km (663 m). 2 h 52 min. Es troba l’itinerari 4 del Parc senyalitzat amb marques verd fosques. Fins a Santa Pau, encara a una hora, es coincideix amb aquest itinerari i el GR 2. Als 100 m l’itinerari 1 trenca cap a l’esquerra per pujar al cràter de Santa Margarida. És una petita excursió de vint minuts molt recomanable per visitar la capella que hi ha dins del cràter. La ruta continua recte seguint les marques d’Itinerànnia, del GR i de l’itinerari 4 del Parc.

11,70 km (548 m). 3 h 11 min. Font del Clavell, zona de repòs. Un minut més tard es pot observar el volcà de Roca Negra i, fins i tot, si el dia és clar, el golf de Roses.

12,70 km (522 m). 3 h 23 min. Cal trencar a la dreta cap al mas Cambrafosca, seguint encara les marques de l’itinerari 4.

13,20 km (493 m). 3 h 29 min. Arribada a Santa Pau per la placeta de Sant Roc, d’on cal baixar cap al carrer del Pont a mà dreta i seguir recte fins a la plaça de Baix, centre del poble, des d’on s’iniciarà la ruta l’endemà.