De Prades a FalsetDe Prades a Falset

No
Costa Daurada
Descarrega el mòdul GPS

Se surt de Prades per la carretera T-701 fins al coll d’Albarca, on es gira a l’esquerra per agafar la carretera C-242 fins a Cornudella de Montsant. Se segueix per la TV-7021 fins a la Morera de Montsant, on s’agafa un camí que, baixant pel coll Roig, arriba a Escaladei. Es creua la carretera T-702 i se surt en direcció S per un camí, pel barranc dels Clossos, fins a Torroja del Priorat. A Torroja s’agafa la carretera T-711 fins a Gratallops, on s’hi entra per la carretera T-710, que se segueix fins a arribar a Falset (estació de ferrocarril RENFE de Marçà-Falset, a 2 km).

Elements d’interès

Després del coll d’Albarca es pot visitar al mateix poble l’església de Sant Vicenç. A Cornudella de Montsant es pot contemplar l'església renaixentista de Santa Maria, de l'arquitecte Pere Blai, el celler modernista de la Cooperativa Agrícola, obra de 1919 de Cèsar Martinell, i diferents cases amb dovelles de pedra i elements arquitectònics dels segles XVI al XVIII, l'Hostal del Racó, reproduït al Poble Espanyol de Barcelona, i l'edifici modernista de la Cooperativa Agrícola, de 1919, obra de l'arquitecte Cèsar Martinell.

Pujant al sota els cingles de la serra major de Montsant, hi ha la Morera de Montsant, poble d'origen sarraí d'interessant arquitectura on destaca l'església de la Nativitat que conserva una portalada romànica. Ja baixant, es poden visitar les ruïnes de l'antiga cartoixa d'Escaladei, i el poblet del mateix nom, fundada al segle XII i va ser la primera cartoixa de la península Ibèricai. A Torroja del Priorat hi ha la seu del Consell Regulador de la DOQ Priorat. Conserva interessants detalls de l'antigor en els seus carrers pavimentats amb còdols de riu i, sobretot, un orgue barroc a la parròquia de Sant Miquel que ha estat restaurat recentment. Al Museu-Celler de Joan Pàmies es pot admirar una col·lecció particular de premses i altres antics estris vinícoles entre d'altres eines del camp. Després s’arriba a Gratallops, un dels centres de la gran activitat vinícola actual.

Al seu terme trobem, a part de la Cooperativa de Segon Grau, la Vinícola del Priorat, que aplega la collita dels petits pobles veïns, diversos cellers ben famosos. I, finalment, a Falset, capital de comarca, cal visitar el celler de la Cooperativa Agrícola, un edifici modernista construït el 1919 per Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí. Altres visites d'interès són l'església parroquial, el castell d'origen medieval dels Comtes de Prades, el Portal del Bou, la plaça porxada de la Quartera amb el Palau dels Ducs de Medinaceli (1630), seu de l'actual Ajuntament, el Palau dels Comtes d'Azahara (segle XVIII), i el bonic paratge de roca roja de l'ermita de Sant Gregori, a 2 km de Falset en direcció a Reus.

Els paratges naturals per on discorre són les muntanyes de Prades, el Parc Natural del Montsant, i les valls que duen fins a Falset.