De Guissona a CamarasaDe Guissona a Camarasa

No
Terres de Lleida
Descarrega el mòdul GPS

L’etapa cinquena discorre pèr les comarques de la Segarra i de la Noguera, la comarca dels rius (Noguera vol dir riu), extensa terra d’interior estesa des del vessant meridional de la serra del Montsec, per on s'obren pas, d’oest a est, la Noguera Ribagorçana, la Noguera Pallaresa i el Segre, i la plana occidental catalana aquí regada pel canal d'Urgell. A l'alta edat mitjana aquest extens territori va formar part des comtats d'Urgell i de Barcelona. L'economia és de base agrícola forestal i ramadera (horta i fruiters al canal d'Urgell i secà a la resta) amb un sector industrial dinàmic, l’agropecuari, i més tradicional, l’hidroelèctric (embassaments de Camarasa, Sant Llorenç de Montgai, Canelles i Santa Anna).

00.0 km (483 m). Plaça Major de Guissona. Se surt de la plaça en direcció N, es passa el portal de l’Àngel i se surt a la plaça del Vell Pla. Es continua recte, al N, pel carrer del Tint, després per l’avinguda de Ponts, al NO, per, finalment, prendre la carretera de Guissona a Guàrdia-si-Venes, la L-313a també en direcció NO. Se surt de Guissona deixant a mà esquerra (O), els edificis de la Cooperativa Agropecuària.

2,80 (500 m). Trencall d’accés a Guàrdia-si-Venes. S’entra a aquesta petita població, on es pot veure la petita església de Sant Miquel (km 3,15) i se’n surt pel mateix camí. De nou al trencall de l’entrada, es continua per la carretera L-314 (ara a l’esquerra, a l’E) en direcció a Selvanera.

5,80 km (472 m). Es passa pel costat de l’ermita de la Mare de Déu de la Soledat.

6,50 km (480 m). Es passa pel costat de Selvanera deixant a mà dreta (E) els accessos a la població. Es continua per la carretera L-314 en direcció N.

8,90 (404 m). Cal deixar la carretera i prendre la pista que surt de mà esquerra en direcció O. La pista baixa, gira al sud i després a l’O. Es segueix deixantr trencalls secundaris a banda i banda. Es passa pel costat dels masos Formiga i farell. La pista gira al NO.

11,30 km (466 m). Vilalta, a la comarca de la Noguera. Es deixa a la dreta aquesta petita població i es continua cap a l’O.

13,25 km (423 m). Carretera L-313 davant de Cabanabona. Es travessa la carretera i s’entra en aquesta bonica població on hi ha diversos comerços i fonts fins que s’és a la plaça Major. Cal continuar prenent l’últim carrer a mà esquerra (al S) i deixar el cementiri i l’església a mà dreta, a l’O (km 13,58). S’agafa el camí a Coscó (pista asfaltada). La pista gira a l’O, passa pel costat de les granges Pampalona (quedden al S, a l’esquerra). Poc després (14,02 km) es deixa una desviació de terra a mà esquerra (SO), el camí de Sant Pol, i, més endavant, una altra a la dreta, a l’O (km 14,20). L’itinerari gira al SO. Se segueix sempre la pista asfaltada deixant trencalls secundaris de terra a banda i banda, entre ells, el camí de Sant Pol (a l’esquerra, S, al km 16,20).

17,40 km (466 m). Es passa entremig dels edificis del mas de la Rovira. Es continua cap al S, en direcció a Coscó, sempre per la pista asfaltada.

19,85 km (478 m). Coscó. Es deixa el nucli del poble a mà dreta, a l’O, es gira al S i se surt a la carretera veïnal de Coscó a les Puelles i Agramunt. Se segueix la carretera cap al S-SO.

24,10 km (345 m). Les Puelles, comarca d’Urgell. Es continua cap a Agramunt.

27,36 km (331 m). S’arriba a Agramunt. L’itinerari desemboca a la ronda del Comte d’Urgell. Cal visitar aquesta important població, on hi ha diversos edificis de gran interès i tota mena de serveis i comerços (la distància del recorregut de la visita no està comptabilitzada). Es torna a la ronda en el punt d’entrada i es continua cap a l’O. Una mica més enllà es gira a la dreta pel carrer dels Teixidors, per on se surt de la població en direcció NO. El carrer desemboca al canal d’Urgell. Es passa el canal per sobre i es continua fent un gir a la dreta (NE), prenent la pista del costat O del canal (km 27,75).

27,85 km (325 m). Bifurcació. Es deixa la pista que voreja el canal i es continua recte al nord. Una mica més enllà es creua de nou en canal. Es continua cap al N en direcció a la Donzell, seguint la pista principal i deixant trencalls secundaris a banda i banda.

33,10 km (455 m). Donzell d’Urgell. Es deixa el nucli d’aquesta petita població a l’O i es continua recte cap al N seguint ara la carretera LV-3023 que, una mica més enllà, gira a l’O.

36,38 km (378 m). Carretera C-14 entre Agramunt i Artesa de Segre. S’agafa en direcció N, cap a la dreta, durant mig quilòmetre, fins al km 36,88, on es pren el camí de mà esquerra (O) que du a Montclar d’Urgell.

38,80 km (445 m). Montclar d’Urgell. Val la pena de visitar-hi el castell i l’església de Sant Jaume. L’itinerari gira al sud.

39,37 km (428 m). Cruïlla al sud de Montclar. Es gira a la dreta, a l’O, fins a una nova cruïlla (39,65 km) on es segueix recte, cap a l’O, pel camí dels Canyimassos. Es desemboca en una altra pista (km 40,06) que s’agafa cap a l’esquerra, al S. Als 50 m (km 40,11) hi ha una bifurcació; es torça a la dreta, cap a l’O.

40,60 km (397 m). Cruïlla de pistes. Es segueix recte, cap a l’O. Es passa el coll de la Serp (km 41,50) i s’entra a la comarca de la Noguera. Se segueix la pista principal cap a l’O, en direcció a la Torre de Fluvià.

44,60 km (394 m). La Torre de Fluvià. Es deixa el nucli de la població a l’esquerra (S). Es gira al N i immediatament després (km 44,70) al NO, prenent la pista asfaltada en direcció a Cubells.

47,34 km (433 m). Cruïlla. La pista ha girat al N i desemboca en una altra pista, ja a l’entorn de Cubells. Es gira a l’esquerra (O) i 150 m després, en una nova cruïlla, cap al N, per anar a sortir a la carretera C-26 (km 47,65), que s’agafa cap a l’esquerra (O) en direcció a Cubells.

48,02 km (466 m). Plaça de l’Ajuntament, al costat N de la carretera C-26. El nucli de Cubells, on destaquen el castell i l’església de Sant Pere, queda al S, enlairat sobre un turó (hi ha serveis i comerços de tota mena). Es deixa la carretera i es gira al N deixant l’hostal Roma a l’esquerra i, més enllà, l’Ajuntament a la dreta, per prendre la pista asfaltada que no es deixarà fins a Camarasa.

56,20 km (277 m). Entrada a Camarasa. Per l’esquerra es baixaria fins a la carretera C-13. Es gira a la dreta, al N, i es desemboca al carrer de Sant Antoni, que se segueix cap a l’esquerra (SO) per fer cap a la plaça de l’església.

56,54 km (286 m). Plaça de l’església de Camarasa. Fi de l’etapa. Tot i les seves petites dimensions, Camarasa ofereix serveis d’allotjament i comerç. A Sant Llorenç de Montgai (a 3,7 km de Camarasa i dintre del recorregut de la pròxima etapa), hi ha un càmping i un allotjament de caire juvenil. Disposa, també, d’una estació de ferrocarril de la línia Lleida-la Pobla de Segur (FCG).

Elements d’interès

A Agramunt, població dinàmica, famosa per alguns productes gastronòmics de primera qualitat, com els torrons i les coques, cal visitar l’església de Santa Maria, del s.XIII, declarada monument nacional l'any 1931, amb una magnífica i treballada portada escultòrica, la casa de la vila, la plaça Mercadal, porticada pels quatre costats, del s. XIX, la plaça del Torronaire, la plaça de la Muralla, l’Espai Guinovart, amb el Museu Etnològic Municipal ubicat als baixos.

Es travessa el canal d’Urgell, important obra d’enginyeria per al rec dels conreus. La Donzell d'Urgell és una població que forma un clos tancat on hi destaquen el castell, l'església de Sant Pere i l'ermita de Sant Roc. A Montclar cal visitar el castell defensiu de Montclar, que data del segle XI i l'església parroquial de Sant Jaume que pertany al segle XVIII. A Cubells hi ha l’església de Santa Maria del Castell, del s.XII, l’església de Sant Pere, del s.XIII, el forn de guix, el pou de glaç i una antiga teuleria dels s.XVII–XVIII.

Finalment, a Camarasa, nucli urbà medieval, amb carrers estrets, costeruts i antics portals d'accés, es poden visitar les ruïnes de l'església romànica de Sant Miquel. Dins del terme trobem l'embassament de Sant Llorenç de Montgai, amb una rica fauna d'aus aquàtiques.