De Guimerà a CerveraDe Guimerà a Cervera

No
Terres de Lleida
Descarrega el mòdul GPS

L’etapa discorre per l’Urgell i la Segarra. El paisatge d’aquestes comarques reuneix característiques de transició entre el de les àrees costaneres i les continentals, pròpies de l’interior peninsular. Ocupen el sector oriental de la plana de Ponent: l’Urgell s’extén entre la serra de Montclar, al nord, i la serra del Tallat, al sudest. Part de la comarca és regada amb l’aigua del canal d’Urgell, important obra hidràulica del segle XIX. A la Segarra, l’itinerari creua les valls dels rius Corb, Ondara, Sió i Llobregós. Durant l’edat mitjana aquestes comarques van formar part de la llarga frontera entre els móns cristià i islàmic, fet que explica l'abundància de castells i de pobles fortificats. Àmplies àrees de conreus de cereals, olivera i ametller s’alternen amb clapes de bosc i sustenten una important indústria agropecuària que té el seu màxim exponent en la gran cooperativa de Guissona.

0,00 km ( 502 m). Guimerà. Des de la plaça Major baixar a la carretera L-241 i posar el comptador a 0. Sortir per la carretera en direcció a Tàrrega (O).

0,44 km (502 m). Just al final del poble, girar a la dreta per una pista asfaltada que puja en direcció NE. La pista gira a la dreta per sobre el casc urbà, després torna a girar a l’O, allunyant-se de Guimerà. Cal seguir-la en pujada. Més endavant, la pista fa una ziga-zaga i gira al N.

1,55 km (576 m). Cruïlla amb el camí de Bovera. S’acaba la pujada. Cal seguir recte, en direcció N i NE, pel camí de Tàrrega. Es deixen trencants secundaris a banda i banda tot baixant suaument pel pla de Sant Joan fins a Verdú.

6,90 km (440 m). Verdú. S’entra en aquesta bonica població pel carrer Madorell i es gira a la dreta per anar a parar a la carretera LV-2121, que se segueix cap a la dreta (SE) en direcció a Montornès de Segarra. S’inicia una suau pujada que durà, amb algun que altre tram de descens, fins a Talavera, població situada al km del recorregut i a 785 m d’altitud. A Verdú cal veure-hi el castell, l’església de Santa Maria i els diversos obradors de ceràmica tradicional que han donat fama al poble.

11,00 km (465 m). Desviació a la petita població de Mas de Bondia, ja a la comarca de la Segarra. Cal continuar seguint la carretera LV-2121 en direcció E fins a Montornès de Segarra.

15,40 km (570 m). Montornès de Segarra. Seguir la carretera fins al final, girar al N, creuar el nucli del poble –estret i allargassat d’O a E, i, en el punt km 15,82, prendre la pista ample que gira a l’E deixant dos trencalls a l’esquerra (N). Es baixa per aquesta pista ample fins al fons de la vall del Cercavins i es continua recte al SE seguint la pista principal en direcció a Montoliu de Segarra i deixant trencalls secundaris a banda i banda. La pista va girant a l’E remuntant suaument el fondo de les Planes.

19,65 km (660 m). Carretera de Gramuntell a Montoliu. Girar a la dreta (S) i pujar fins a la bifurcació d’entrada a Montoliu (20,35 km). Deixar la desviació a l’esquerra (E) i seguir recte (S), en baixada per voltar el nucli urbà.

20,88 km (653 m). S’és al S de Montoliu en una bifurcació. Girar a la dreta (S) deixant la pista que baixa a la Guàrdia Lada a l’esquerra. La pista baixa, gira a l’E; es deixa una desviació a la dreta (S) i es continua recte a l’E, ara iniciant una pujada que no pararà fins a Talavera.

22,93 km (672 m). Carretera L-214 al sud de la Guàrdia Lada. Es gira a la dreta (S) i se segueix la carretera, que fa un revolt, durant 120 m (fins al km 23,05 de l’itinerari), on cal deixar l’asfalt per prendre la pista que surt a mà esquerra (SE). La pista es parteix en tres brancals. Cal continuar pel del mig i, immediatament després, seguir recte deixant una desviació a la dreta (SE). La pista segueix la vall del Fondo de la Font Subirana mantenint el curs de l’aigua a l’esquerra (N) i deixant trencalls secundaris a banda i banda. Més amunt, aquesta vall rep el nom del Clot dels Obacs.

26,80 km (755 m). Cruïlla de la bassa del Benya. Es gira a l’esquerra (N), en direcció al poble de Talavera, visible al NE.

27,70 (772 m). Talavera. Es travessa el poble girant al N. Final de la pujada. Al final del nucli urbà es deixa l’accés que puja de la carretera LV-2031 i es continua per la pista senyalitzada com a GR 171 (colors blanc i vermell) que flanqueja la carretera per sobre durant un bon tram, després se n’allunya i s’hi torna a acostar, deixant sempre les desviacions a mà esquerra, entre elles la del GR, fins que s’arriva a Pavia.

30,50 km (690 m). S’atravessa la petita població de Pavia, es creua la carretera LV-2031 i es continua per la pista que es dirigeix a l’E. Es deixa la granja Térmens a la dreta, es gira al N, i es tomba de nou a l’E passant pel costat S de Cal Pepet, que ha de quedar a l’esquerra. Se segueix la pista principal.

32,42 km (605 m). Es desemboca en una pista. Es gira al N, a l’esquerra, seguint ara el curs del riu Ondara. S’atravessa el petit nucli de Montfar (km 33,15) i, sempre en direcció al N i NE, es continua per la carretera fins a Pallerols (km 34,80) on s’agafa, sempre cap al NE, la carretera LV-2032 fins a Sant Antolí.

36,25 km (544 m). Sant Antolí i Vilanova, del municipi de Ribera d’Ondara. Es creua el poble en direcció NE seguint la carretera, que ara pren el nom de L-203, i es continua cap al NE fins al nucli dels Hostalets (km 37). Aquí s’acaba la baixada. Es travessa el poble per la carretera, que gira a l SO i es dirigeix a Rubinat.

39,36 km (635 m). Rubinat. Es flanqueja la població pel S. S’acaba la carretera. Cal continuar per la pista que hi ha a continuació, senyalitzada amb els colors blanc i vermell del GR 171, que gira al N i rodeja el nucli deixant una desviació a l’O. S’arriba al pla de la Creu i s’acaba la pujada. L’itinerari continua cap al N, i després al NO, seguint sempre els senyals del GR 171 fins a Cervera.

41,70 km (605 m). En un collet boscós es deixa una desviació a la dreta que baixa a l’E i es gira a l’O fins al corral dels Monjos, on hi ha un refugi de caçadors. Es continua cap al NO deixant un trencall a l’esquerra (SO) i un altre a la dreta. Comença una baixada sostinguda amb algun tram una mica rocallós. Cal seguir la pista principal, senyalitzada com a GR 171, sempre cap al NO.

45,65 km (476 m). S’arriba a la plana d’Ondara al costat de l’ermita de la Mare de Déu del Pilar. Es gira al NE per dirigir-se a Cervera creuant, abans, el curs del petit riu i entrant a la capital de la Segarra pel raval de Sant Francesc. Una mica més amunt (km 46,60) es gira a l’esquerra (O) i, per carrers costeruts, es fa cap al centre de Cervera, la plaça Major.

47,00 km (542 m). Plaça Major de Cervera. Fi de l’etapa. A Cervera hi ha serveis de tota mena i estació de ferrocarril de RENFE que la comunica amb Lleida.

Elements d'interès

Verdú, declarada Zona d'Interès Artesanal per la Generalitat de Catalunya, és un referent de la ceràmica popular catalana. En el segles XIII i XIV ja disposava de 2 forns cantirers dins el clos de les muralles, i aquesta tradició artesanal ha perdurat al llarg dels anys, generació rere generació, representada amb els molts tallers artesans existents.

A més dels obradors de ceràmica, també cal visitar el castell, construït abans que el poble, l'ermita de Sant Miquel, del s.XIV i l'església parroquial de Santa Maria, del s.XIII. A Montornès de Segarra cal visitar-hi les restes del castell i l'església parroquial de Sant Joan Baptista. A Talavera es poden veure les restes del castell i una torre cilíndrica anomenada molí de Vent. A Cervera, una ciutat mitjana de gran dinamisme econòmic, capital de la Segarra, hi ha la que fou important universitat, construïda per ordre de Felip V per traslladar-hi els estudis universitaris de tot Catalunya després que el Principat perdés la independència política amb la Guerra de la Successió.

Fou l'única universitat catalana des de 1740 fins a 1842. També s'hi pot visitar l'església de Sant Antoni, dels s.Xlll i XVIII, les muralles del s.XIV, el monument a la Generalitat, de J.M. Subirachs, l'església de Santa Maria, el carreró de les Bruixes, punt especial de la celebració de l'aplec festiu de l'Aquelarre, la plaça del Fossar, l'església de Sant Joan, del s.XII, l'auditori municipal, on l'any 1359 se celebraren les Corts Catalanes, i el convent de Sant Agustí, del s.XIV-XV, entre d'altres.