De Cervera a GuissonaDe Cervera a Guissona

No
Terres de Lleida
Descarrega el mòdul GPS

L’etapa discorre per les comarques de la Segarra i Anoia.

Amb l’excepció de les ciutats de Cervera i Guissona, el paisatge de l’itinerari està dominat per l’agricultura de secà, el bosc mediterrani, les masies i les petites poblacions i ofereix algunes raconades de gran bellesa i serenor. De fet, l’entorn és tant semblant que la meitat nordoccidental de l’Anoia per on es passa reb el nom d’Alta Segarra.

00,00 km (542 m). Plaça Major de Cervera. S’ha de sortir de la plaça en direcció NE pel carrer Major. Continuar en la mateixa direcció pels carrers de Santa Anna i General Güell passant pel costat de la Universitat, l’església de Sant Antoni i seguint pel carrer Anselm Clavé fins a la plaça de l’estació de FFCC. Allà es gira a la dreta (E) per l’avinguda de Manresa, fins que es desemboca a l’antic traçat de la carretera N-II.

1,92 km (567 m). Carretera N-II. Es creua i es continua per l’altra banda de l’asfalt prenent una pista de terra que baixa en direcció E, senyalitzada amb les marques blanques i vermelles del GR 171. La pista passa per sota de l’autovia A-2 i discorre mantenint-se arrambada al S de la via de tren.

4,77 km (595 m). Es creua la via del tren per un pas a nivell sense barrera. L’itinerari segueix en direcció E fins al mas Suau.

5,78 km (601 m). Mas Suau. Bifurcació de pistes. El trencall de l’esquerra (N) du, en 2 km, a la singular població de Montfalcó Murallat, petita i bella vila murallada situada dalt d’un turó que mereix una visita a condició de disposar de rodes amb cobertes gravades o tot terreny (anar i tornar: 4 km i 140 m de desnivell).Cal continuar recte, cap al SE, deixant immediatament un altre trencall a la dreta (S).

6,90 km (625 m). Es creua la línia de tren, aquesta vegada cap al S. A l’altra banda, es torna a girar a l’esquerra, al SE. Se segueix la pista mantenint-se al S de la via.

8,94 km (666 m). Es creua de nou la via.

9,65 km (682 m). Cruïlla de pistes. Es continua recte, al SE. El trencall de l’esquerre (E) du a Montpalau.

10,36 km (692 m). Es torna a creuar la via del tren, aquest cop cap al S. A l’altra banda el camí gira al SE en direcció a la Rabassa.

12,00 km (700 m). S’entra al poble de la Rabassa, es passa una arcada per sota i es desemboca a la plaça de l’església de Sant Cristòfol. Es continua recte seguint la carretera LV-1007.

13,77 Km (724 m). Sant Guim de la Rabassa. Es deixa la carretera i es gira a l’esquerra (N). S’entra al barri de Dalt i es gira a la dreta en direcció al nucli del poble. Abans d’arribar-hi, es gira a l’esquerra i es passa la via del tren per sota (túnel, km 14,15). A l’altra banda hi ha una bifurcació. Es continua recte. A sobre, a la dreta, apareix el magnífic conjunt del castell i església de Sant Andreu.

14,30 km (694 m). Bifurcació. S’ha de continuar cap a l’esquerra (NO) per un camí que a la primavera pot tenir l’herba molt llarga.

15,70 km (655 m). Freixenet de Segarra. El camí desemboca a la carretera LV-1003. Es gira 180 graus a la dreta i se segueix la carretera en direcció al SE fins a Sant Guim de Freixenet.

17,60 km (738 m). Sant Guim de Freixenet. Població de dimensions mitjanes que disposa de serveis i comerços de tota mena. S’atravessa la població seguint la carretera, primer en direcció NE i després cap al NO pèr prendre la carretera LV-1005 fins a Sant Domi.

19,62 km (701 m). Sant Domí. Al final des nucli urbà, es deixa la carretera i es gira a la dreta (NE) per prendre una pista de terra que després gira al SE i baixa entrant al bosc.

20,40 km (714 m). Bifurcació. Es continua cap a la dreta, girant al S.

21,50 km (715 m). Bifurcació davant de cal Pont de Biure. Es gira al N, a l’esquerra. Més endavant es deixa cal Benbiure a l’esquerra i es gira a la dreta (E) fins que s’és a tocar de la línia de tren (km 22,30). S’ha entrat a la comarca d’Anoia. Es gira a l’esquerra, cap al NE i es continua en aquesta direcció deixant trencalls secundaris a banda i banda.

23,15 km (711 m). Carretera BV-1007. Es gira a la dreta (SE) seguint aquesta carretera. Una mica més enllà (km 23,72), es travessa la BV-1001 i, continuant recte, es fa cap al petit nucli de Durban (km 24,50), des d’on hi ha una bona vista sobre l’extrem nordoccidental de la comarca d’Anoia. Hi destaquen el castell de Segur, Sant Martí de Sesgueioles i Calaf, al NE. En acabat, es torna a l’encreuament del punt 23,15 km (ara punt 25,85 km) i es pren la pista que surt a mà dreta (NE), continuació de la que venia de Sant Domí. La pista va girant al N i travessa extensos plans seguint el que anys abans va ser una carrerada o camí de bestiar.

28,38 km (760 m). La pista conflueix amb la carretera de l’Astor a Pujalt. Es continua endavant, cap al N, seguint la carretera, que va girant lentament al NO, passa pel costat de cal Llobet dels Plans (km 29,70), descriu un revolt de 180 graus i emprèn una pujada girant al N.

30,65 km (734 m). Es deixa una pista a mà dreta (E) que s’agafarà després de visitar Pujalt.

32,00 km (746 m). Pujalt. Cal passejar-se pel nucli vell. Després es torna a la desviació del punt anterior (ara km 33,35) que s’agafa en direcció NE i en forta baixada. La pista gira a l’E, fa un revolt al N i torça a l’E de nou per passar pel costat de la Casanova (km 35,00) i desembocar, 300 m enllà, en la pista de Sant Martí de Sesgueioles a Conill, que es pren cap a l’esquerra, en direcció N.

35,65 km (748 m). Àrea de descans de la Font del Conill. Taules i font. Es continua endavant fins al revolt proper, es deixa la carretera que, per la dreta, porta a Conill, ja a tocar, i es continua recte per la pìsta que es dirigeix als Hostalets cap al NO. Se segueix sempre en aquesta direcció deixant trencalls secundaris a banda i banda.

36,95 km (736 m). Carretera N-141a. S’agafa cap a l’esquerra, en direcció O, se segueix durant 180 m i es deixa per prendre de nou la pista d’Hostalets que surt a mà dreta i que se seguirà en direcció NO. Es travessa l’autopista AP-2 per sobre (km 37,85), es deixa l’accés a Millars a mà dreta (km 40,20) i s’arriba als Hostalets entrant, de nou, a la comarca de la Segarra.

43,50 km (630 m). Masia dels Hostalets, a la carretera LV-3003 entre Portell i Ivorra. Es travessa la carretera i es pren la pista de l’altra banda, ara en direcció a Vicfred, cap al NO.

46,00 km (630 m). Vicfred. Es continua la pista asfaltada en direcció NO, en direcció a Guissona.

48,80 km (585 m). Carretera LV-3201. Es pren aquesta carretera cap al S en direcció a Sant Guim de la Plana. Guissona queda a l’O, a 2,6 km.

50,50 km (555 m). Sant Guim de la Plana. Cal visitar el casc antic. Se surt del poble en direcció al S pel Camí de la Font, es gira a l’O, es passa pel costat del camp de futbol, que queda a mà dreta, i s’agafa la carretera de Llor cap al S.

51,00 km (540 m). Es deixa la carretera i s’agafa la pista que surt a mà dreta (SO) en direcció a Bellveí, La pista gira a l’O i, més endavant, al S. Es deixa una desviació a la dreta (al N) en el punt km 52,70 i es desemboca en una cruïlla de pistes.

52,75 km (502 m). Cruïlla. Es continua per la dreta (O) i al cap de 150 m es desemboca en un altre encreuament. Ara es gira al N. Se segueix la pista principal, sempre en direcció N, fins que s’arriba a la carretera L-311a ja a l’entrada de Guissona. Per l’avinguda de Cervera i pel carrer de Fluvià es fa cap a la plaça Major, davant de l’església parroquial de Santa Maria.

56,16 km (483 m). Plaça Major de Guissona. Fi de l’etapa. Guissona disposa de serveis d’allotjament, de restauració, comerços i tallers de tota mena. Cal voltar pel casc antic de la població.

Elements d'interès

Montfalcó va ser una fortalesa important, tant per als sarraíns com per als cristians. Ara constitueix una petita però magnífica vila closa emmurallada, del s.XI, un conjunt urbà peculiar, gairebé únic a Catalunya. Entre ametllers i extensos camps de cereals hi ha La Rabassa, amb una església dedicada a Sant Cristòfol, Sant Guim de la Rabassa, Santa Maria de Freixenet i Sant Guim de Freixenet. Més endavant es pot veure Pujalt, amb un evocador nucli vell de carrerons i placetes, l’església de Sant Andreu i les capelles de Sant Ponç i de la Concepció.

A Vicfred hi ha el castell alçat l'any 1079, que es pot visitar per contemplar les col•leccions de pintures i porcellanes. Sant Guim de la Plana té un conjunt urbà molt bonic presidit per l’església de Santa Maria i el castell.

Finalment, a Guissona, població molt dinàmica que ha crescut molt a partir de la indústria agroalimentària impulsada per la seva cooperativa, cal veure-hi la plaça Major, porticada, l'església neoclàssica de Santa Maria, el carrer de l'Om, el magnífic portal de l’Àngel, el Museu Eduard Camps i, per als interessats, la Cooperativa Agropecuària.