De Camarasa a LleidaDe Camarasa a Lleida

No
Terres de Lleida
Descarrega el mòdul GPS

L’etapa discorre pèr les comarques de la Noguera i del Segrià, recorrent primer la riba del riu Segre fins a Balaguer i saltant, després, a la conca de la Noguera Ribagorçana tot travessant les antany àrides planes estepàries irrigades, ara, per nombrosos canals i sistemes de rec. La toponímia delata el passat àrab de la zona, en el paisatge de la qual semblen perviure els aires de l’antiga cultura andalusí que s’hi va mantenir durant més de tres segles. Més amagats i desconeguts s’hi troben els vestigis de les primeres arrels històriques de Catalunya, els ibers, d’entre els quals els pobles ilergetes, pobladors d’aquestes terres, foren un dels grups representatius.

00,00 km (286 m). Plaça de l’església de Camarasa. Es baixa cap al S donant la volta a l’esglèsia i pel carrer Prat de la Riba es desemboca a la carretera C-13, per la qual cal dirigir-se al S en direcció Balaguer.

1,03 km (257 m), Es trenca a la dreta per la carretera LV-9047 en direcció a Sant Llorenç de Montgai.

2,30 km (268 m). Es passa el riu Segre per un pont en el punt on aquest ja ha començat a formar l’embassament de Sant Llorenç de Montgai. Es continua per la carretera que es manté al costat de l’embassament.

4,20 km (256 m). S’atravessa Sant Llorenç de Montgai. Aquesta població està unida, cap al sud, amb Gerb, Balaguer i Lleida pel ferrocarril de la línia Lleida-la Pobla de Segur (FGC). Es continua seguint la carretera en direcció a Balaguer.

10,49 km (244 m). S’atravessa Gerb. Es continua cap al S per la carretera de Balaguer, fent atenció a la creixent circulació de vehicles.

13,70 km (222 m). Balaguer. Capital de la Noguera, ciutat dinàmica i important. S’entra a la població havent deixat a mà dreta la carretera C-12 i l’accés al santuari del Sant Crist de Balaguer i al castell Formós. Es continua recte, cap al S, pel carrer del Pont, més endavant anomenat de la Banqueta, mantenint el riu Segre a mà esquerra (E). Al punt km 14,15 s’entra a la plaça del Mercadal de Balaguer, se li dóna la volta i se’n surt en direcció S pel carrer del Miracle; es desemboca a l’avinguda Àngel Guimerà, que se segueix també en direcció S. Es gira a la dreta i després a l’esquerra passant pel costat del Consell Comarcal i de l’ajuntament; més endavant hi ha una bifurcació. Es continua per la dreta prenent la carretera de Castelló deixant a l’esquerra la carretera de Menàrguens. Es gira a l’O i es puja cap als barris occidentals de la ciutat. Se segueix la carretera fins a la rotonda que es forma en la cruïlla amb la carretera C-26.

16,35 km (265 m). Rotonda amb la C.16. S’atravessa amb compte i es continua per la pista de l’altra banda en direcció NO. La pista va girant a l’O i, després, al SO. Caldra seguir sempre la pista principal en direcció NO, cap a Albesa, deixant a banda i banda trencalls secundaris i travessant les àntany àrides planes que s’estenen entre el Segure i la Noguera Ribagorçana, ben regades ara pels canals de reg.

27,65 km (267 m). Cruïlla ja a les envistes d’Albesa. Es gira a la dreta (NO) fins al punt 28,15 km on es pren el trencall de l’esquerra que, en direcció S, dóna accés a Albesa.

28,80 km (250 m). S’entra a Albesa girant a l’O-SO pel carrer d’Algerri deixant el tossal del Castell a l’esquerra, al S. Es desemboca a l’avinguda de Lleida, que es segueix cap a l’esquerra, al SO, i a continuació s'agafa la carretera LV-9225 fins a la Portella travessant la Noguera Ribagorçana (km 30,40) i entrant a la comarca del Segrià.

30,80 km ( m), S’entra a la Portella prenent el trencall de la carretera LP-9221-b a la dreta i deixant la LV-9225. Cal dirigir-se pel carrer Barceloneta en direcció O a la plaça de la Creu (km 31,35) i prendre el carrer d’Almenara en direcció NO, a la dreta. Una mica més amunt (km 31,60), cal desviar-se a l’esquerra (O) per carrer d’Alguaire, per on se surt de la població. Es continua per la pista d’Alguaire en direcció O deixant trencalls secundaris a banda i banda.

35,04 km (258 m). Es travessa el canal de Pinyana.

35,70 km (268 m). S’entra a Alguaire pel carrer Ramon Espinet, deixant a mà dreta les piscines municipals. S’atravessa la carretera N-230 i es continua recte pel mateix carrer fins que aquest s’acaba en el centre del nucli antic, on els carrers es fan estrets (km 36,40 ). Es gira a la dreta, al NO, pujant pel carrer Albana, després pel carrer del Merlí, deixant a mà dreta l’església de la Mare de Deu del Merlí (km 36,70). Se surt d'Alguaire pel camí de la Costa del Secà, asfaltat, que passa pel vessant obac, N, de la penya del Sagrat Cor.

37,85 km (326 m). Costa del Secà. Es desemboca en una pista transversal que es pren cap al S, a l’esquerra. El paisatge ha esdevingut àrid i sec. Es continua cap al S deixant un trencall a l’O en el km 38,43 i s’atravessa una pìsta ampla (km 38,70). La pista es dirigeix al S. Cal seguir el traçat principal en direcció a Alpicat deixant desviacions a dreta i esquerra. S’atravessa d’aquesta manera el curiós pla que s’alça uns 100 m sobre la conca de la Noguera Ribagorçana, situada a l’E, i la del riu Cinca, situada a l’O.

43 km (334 m). La pista descriu diverses ziga-zagues per enfilar de baixada la vall de Carriello.

46,54 km (255 m). Alpicat, ja en plena horta regada. La pista entra a la població i desemboca a la plaça de Catalunya. Cal seguir cap al S pel carrer Lleida, girar a l’esquerra, a l’E, per prendre el carrer de la Concòrdia (km 46,80), seguir recte pel de la Sardana i sortir de la població per la carretera d’Alpicat, ara ja en direcció a Lleida.

48,35 km (238 m). Cruïlla. Cal continuar recte, cap a l’E, seguint la carretera d’Alpicat. Es passa pel costat de la Torre Morera, que queda a mà esquerra (km 48,90), la pista gira cap al SE i travessa la sèquia del Cap i una pista (km 49,12). A partir d’aquí la continuació de la carretera d’Alpicat rep el nom de camí de Montcada. Després de passar l’autovia A-2 (km 49,80) per un pont, travessa la sèquia del Mig i entra en l’esponerosa horta de Lleida. Cal seguir la pista principal sempre cap al S-SE.

53,40 km (173 m). S’és als afores de Lleida. La pista de Montcada desemboca en el carrer Arquitecte Gomà. Es continua recte (SE). Se surt al carrer Eugeni d’Ors, ja a tocar del passeig Onze de Setembre (km 54,65). Cal seguir el passeig cap a l’esquerra (E) fins a la plaça d’Europa, que té forma de girola (km 55,20). Es continua per l’altra banda, pel carrer Príncep de Viana. Es creua l’avinguda Prat de la Riba i, a continuació, seguint la direcció de la circulació, es gira a la dreta (S) per l’avinguda de Sant Ruf, es desemboca a la plaça Verdaguer i es gira a l’esquerra pel carrer Anselm Clavé fins a desembocar a la plaça de Ramon Berenguer IV.

56,40 km (151 m). Plaça de Ramon Berenguer IV, on hi ha l’estació de FFCC de Lleida, fi de l’etapa i de la ruta.

Elements d'interès

A Balaguer, capital de l'extensa comarca de la Noguera, hi ha el Museu de la Noguera, l'únic museu de Catalunya especialitzat en el període de l'Islam andalusí. També cal visitar-hi el nucli històric, de l'època medieval, que conserva el mercadal, porticat, i alguns carrers i places porticades a l'interior de la muralla comtal, el Pla d'Almatà (714-739), recinte emmurallat que és el jaciment andalusí més interessant de Catalunya i el Castell de Formós (897-898).

A Albesa es pot visitar l'església Parroquial de Santa Maria, de finals del s.XVIII, la Capella de Sant Roc, els murs del castell d'Albesa (ruïnes), la creu de terme d'Albesa, la vil•la romana del Romeral (restes) i el pas de la sèquia àrab per la població. A Alguaire hi ha les restes del castell, l'ermita de la Mare de Déu del Merli, amb el seu origen en una antiquíssima església visigòtica, i el Sagrat Cor, construït dalt del turó que domina el poble l'any 1966.