De Beseit al Refugi de Font Ferrera

Senyalització
Terres de l'Ebre
Descarrega el mòdul GPS

0 km (598 m). Se surt de Beseit per una pista asfaltada amb indicacions cap al Parrissal que remunta la vall del riu Matarranya en direcció sud. Es comparteix senyalització amb el GR 8 fins al barranc de les Marrades.

6,65 km (664 m), 1 h 34 min. Àrea de lleure del Parrissal. La pista asfaltada s’acaba i es continua per una altra de terra, amb algun túnel foradat a la pedra, que poc després esdevé un caminet per endinsar-se a migdia, per algunes pasarel•les de fusta arran de l’aigua, riu Matarranya amunt. Cal parar atenció, ja que n’hi ha algunes que rellisquen força i d’altres que es troben en un estat precari. El camí va saltant a banda i banda del riu per trams a voltes pedregosos i alguns cops perdedors: s’ha de tendir a seguir el curs del riu (SE). En trobar uns blocs de pedra de grans dimensions el trajecte es fa difícil de seguir: se supera el pas per l’esquerra.

9,12 km (720 m), 2 h 12 min. S’arriba davant l’entrada de l’estret pas de les Gúbies del Parrissal. Hi ha dues opcions, depenent del cabal del riu (de les quals se n’ha elegit i georeferenciat, per precaució, la segona): si aquest és baix, es pot seguir pel barranc i travessar el congost per dins, podent contemplar així les altes parets des de la base; en cas contrari, es pren el camí del Pas del Romeret enfilant-se a l’esquerra de l’estret tot pujant molt dret uns 100 m de desnivell. Després es flanqueja per un tram en què es pot contemplar des de dalt l’impressionant paratge que conformen les Gúbies del Parrissal i es descendeix, amb l’ajuda de graons i cadenes, per un camí amb molt pendent fins a tornar al Matarranya, que se segueix remuntant cap al sud-est fins al seu naixement, a l’estret del Pont de la Guimerana (que, malgrat el nom, es tracta només d’un pas engorjat).

11,33 km (838 m), 2 h 55 min. Pont de la Guimerana. Es deixa la vall del Matarranya i es pren un camí que puja a la dreta (O) per trobar i resseguir el barranc de la Coscollosa. Es troben diversos teixos; es passa pel costat del Teix de la Coscollosa.

14,69 km (1018 m), 3 h 51 min. Després de remuntar la vall s’arriba a l’estret de la Coscollosa. En travessar-lo es desemboca, al costat d’una bassa, a una pista forestal, que es pren a la dreta en direcció S/SO passant més endavant vora la casa del Rei.

15,66 km (1063 m), 4 h 07 min. Bifurcació. En un revolt a l’esquerra es pren un camí de la dreta (SO) que segueix el curs del barranc d’en Cervera, retroba i travessa al cap de poc la pista i, de seguida, surt a una altra pista amb una bassa al costat (km 15,90, 1098 m, 4 h 12 min): també cal creuar-la i continuar pel camí que baixa cap al sud-oest. En pocs metres s’accedeix a una nova pista, que ara sí es pren a l’esquerra en el mateix sentit de la marxa (SO).

16,22 km (1090 m), 4 h 16 min. En una bifurcació de pistes es deixa la de la dreta (O/NO) i se segueix per la principal en direcció sud-oest remuntant pel barranc dels Lladres.

17,70 km (1144 m), 4 h 30 min. Després d’una forta pujada, quan la pista comença a planejar, en un revolt a l’esquerra s’agafa un camí de la dreta (SO) que duu al refugi de Font Ferrera.

17,90 km (1158 m), 4 h 35 min. Refugi de Font Ferrera. Final de l’etapa.