D’Arnes a Beseit

Senyalització
Terres de l'Ebre
Descarrega el mòdul GPS

0 km (503 m). Es parteix d’Arnes per una pista asfaltada que surt en direcció sud-est des del costat esquerre de l’escola de la Miranda.

1,63 km (519 m), 0 h 23 min. Bifurcació: es deixa la pista asfaltada i se’n pren una de terra de la dreta (SE) que, 500 m més endavant, cal abandonar per prendre un camí a mà dreta que puja suaument en direcció sud.

2,60 km (579 m), 0 h 30 min. A la següent bifurcació es deixa el camí, que baixa a l’esquerra (S), i es trenca a la dreta planejant cap al sud-oest.

4,05 km (590 m), 0 h 50 min. S’arriba al revolt d’una pista i se segueix recte, tot deixant a l’esquerra el tram que baixa. Poc més endavant es troba una bifurcació, on es pren la pista de la dreta. Es continua en direcció sud-oest i, en un revolt a la dreta, s’abandona la pista per prendre un camí de l’esquerra (SO; km 4,77, 600 m, 1 h) que, de seguida, passa vora una bassa i accedeix a uns camps de fruiters, al costat del mas de la Creu, que s’estenen linialment en direcció sud-oest. Se segueix per la banda esquerra dels camps tot anant a buscar la pista forestal que puja fort (SO) fins a sortir a un petit coll.

Es baixa per l’altra banda del collet, encara en direcció sud-oest, i s’arriba al riuet de les Valls, on es gira bruscament a l’esquerra canviant el sentit de la marxa (SE) tot remuntant el riu per la riba esquerra. Es passa per l’estret de les Valls, amb les impressionants parets de lo Blau i la Roca Dreta al nord i la curiosa Punta de l’Àliga al sud.

7,70 km (571 m), 1 h 45 min. Bifurcació. Quan la vall s’orienta cap al sud, davant del mas de les Valls, el trajecte creua el riu i se’n va a la dreta pujant (SO) fins al coll de Xertó (km 8,82, 726 m, 2 h 12 min). Es davalla per l’altre cantó i, al cap de poc, es deixa un camí que marxa a l’esquerra i es continua descendint paral•lel a un torrent fins al fons de la vall, on es troba una pista al costat de la caseta de Ganxo (10,06 km, 556 m, 2 h 31 min). Cal prendre-la cap a la dreta seguint a ponent el curs del riu d’Algars i, als 200 m, travessar-lo per prosseguir per una pista que el remunta (E/SE) per l’altra riba.

10,65 km (557 m), 2 h 39 min. Bifurcació. S’ascendeix per una pista de la dreta (SO; hi ha un roc pintat que indica el camí cap a "Penya Galera"). Passat un quilòmetre la pista esdevé un camí, anomenat de la Costa d’Arrencapets, que s’enfila en direcció sud-oest fins al coll de Pelele (km 12,75, 890 m, 3 h 35 min), des d’on cal enlairar-se cap al nord per un senderó, a voltes perdedor, que mena a la Punta de Penyagalera.

13,89 km (1026 m), 4 h. S’arriba al llom de Penyagalera, on el camí fa un revolt a l’esquerra i comença a baixar: en aquest punt es pren el trencall que segueix el llom en direcció nord-est fins a coronar la Punta de Penyagalera en 70 m. Un cop al cim es torna enrere fins a l’encreuament i es continua la ruta tot davallant per la dreta (NO) compartint senyals amb el sender de petit recorregut PR TE-151.

17,89 km (564 m), 4 h 55 min. S’accedeix al fons de la vall, es creua el riu d’Ulldemor i es puja per l’altra riba fins a sortir, en pocs metres, a una pista asfaltada, que es pren a la dreta -resseguint al principi el curs del riu a ponent- fins a Beseit.

21,06 km (599 m), 5 h 40 min. Beseit. Final de l’etapa.