A Santa Llúcia d’Arboç i la serra dels Perduts

Bisbal d'Empordà, la, Sant Pol, Fitor, Fonteta
Costa Brava
Punts d'interès
La Bisbal d'Empordà, Espai Natural Protegit de les Gavarres, esglésies romàniques de Santa Maria de Fonteta i de Santa Coloma de Fitor, ermita de Santa Llúcia de l'Arboç.

La ruta parteix des del punt d'informació del Centre BTT del Baix Empordà, situat a les piscines municipals de la Bisbal d'Empordà. Sortim del nucli urbà en direcció a llevant, per una pista envoltada de conreus que ens condueix al nucli de Fonteta, amb els seus carrers estrets i empedrats i l'església romànica de Santa Maria.

Sortim de Fonteta en direcció a Fitor, per un camí asfaltat que fa de continuació de la carretera GIV-6441. L'asfalt s'acaba aviat, a mesura que el desnivell augmenta progressivament. Al paisatge, els boscos desplacen els conreus i ens endinsem a l'Espai Natural Protegit de les Gavarres.

La pista ressegueix la riera del Jonquet, supera el coll de la Cadena i continua pujant fins a l'església romànica de Santa Coloma de Fitor, del segle X. Poc més endavant afrontem el primer tram de descens, que passa per Can Puig i acaba a la font de Fitor. Tot seguit, la pujada és notable tot i que no gaire llarga.

Els següents gairebé set quilòmetres de descens permeten gaudir dels boscos i ens condueixen a l'ermita de Santa Llúcia d'Arboç, a la serra dels Perduts. Hi pugem i enllacem amb el GR 92 cap a la dreta. Quan les marques de GR -i les de la ruta Pel peu de les Gavarres- es desvien cap a la dreta per anar al nucli de Sant Pol, nosaltres continuem recte, per una pista més ampla que davalla i travessa la carretera GI-660. Per aquesta pista tornarem fins al punt de partida.